Direktlänk till inlägg 15 juni 2015

Sanningen om Austalienare

Av Sofie Andersson - 15 juni 2015 20:52

Sanningen om Australienare

Efter att jag spenderat ett år i Australien tänkte jag dela med mig av hur jag upplevde de australienska männen och slå hål på lite klyschor.


Såhär tänkte jag att den stereotypiska australienska mannen skulle vara:

  • Vältränad (Alla australienare skulle ha sixpack)
  • Solbränd och solblekt hår
  • Laid back
  • Surfare
  • Avslappnad klädstil, bär flippflops och boardies
  • SNYGGA badvakter/life guards

Jag kan ju direkt säga att bilden jag hade av australienska män sprack ganska snabbt. Självklart finns det ett fåtal män som stämmer in på beskrivningen, men de är väldigt sällsynta.


Jag började min resa med att jobba som au pair i Brisbane och det första som slog mig var att många australienare bar kostym och business outfits och jag saknade den avslappnade bilden jag hade av dem innan jag åkte dit. 

Dessutom är australienare överlag ganska överviktiga (massive downer I know) och försöker undvika solen i allra högsta grad, vilket leder till att många är ganska bleka.


Badvakterna då? De måste iallefall vara snygga??


 Bilden är tagen ifrån google


Nja, de är mest gamla gubbar med fåniga mössor.



Här kommer min uppfattning om de stereotypiska austrlienska männen


  • Gammaldags och sexistiska

- Kvinnor lagar mat och stannar hemma med barnen medans männen arbetar


- De tror inte att man klarar av att betala för sina egna drinkar/taxi/mat etc och blir extremt chockade när man säger att man kan betala för sig själv och erbjuder sig att betala för mannen också. (Dock säger många att det är     uppfriskande och kul att en tjej inte utnyttjar dem för pengar)

  • Business people

- Australienarena jobbar nog överlag mer än vad svenskar gör, det är långa arbetsdagar och de klär sig oftast lite mer propert på jobbet.

  • Festprissar                      

- Australienare festar överlag mer än vad svenskar gör. De konsumerar stora mängder alkohol, oftast öl, och även mycket droger. För många är det lika självklart att ta exctacy eller kokain när de går ut som att dricka alkohol. Att röka på är lika vanligt som att röka vanliga cigaretter. En sak jag lade märke till var att användandet av droger var minst lika vanligt i medel- och överklass som hos ungdomar. ´

  • Dåliga matvanor              

- Deras dåliga matvanor och stora sockerintag leder till att många är överviktiga. De brukar kalla sig själva Amerikaniserade, vilket är lite synd.

  • Öppna & välkommnande

- De har verkligen förmågan att få en att känna sig välkommen och en del av familjen. Träffar man människor ute på stan så är det inte ovanligt att man blir bjuden till deras BBQ eller fest till helgen. Både när det gäller familjefester och vanliga fester.

  • Artiga 

 - Jag kan inte nog understryka hur artiga australienare är. Om man råkar stöta till eller gå in i någon så ber de om ursäkt (även om det helt och hållet är ens eget fel) 


De som jag innan tänkte var "riktiga australienare" visar sig istället vara "bogans", dvs människor som går runt i flip flops, dricker öl och inte bryr sig om vad andra tycker om dem. Vilket jag tycker är charmigt och känns mer genuint.


Avslutningsvis får jag poängtera att alla australienare är olika och att detta bara är min tolkning av hur de är. Hoppas ni fann det intressant och att ni inte känner er allt för besvikna över min beskrivning. Jag har själv en australiensk pojkvän, så visst finns det härliga män down under ! 

 
 
Cija

Cija

15 juni 2015 21:16

Fnissade här när jag läste din blogg idag för det var mycket som var klockrent. :)
Har varit i Australien några ggr, mina barn har
gått i skolan där (småskolan) och vi har släkten där.

Bara jag som är på "avvägar" ;D

http://cija.bloggplatsen.se

Sofie Andersson

15 juni 2015 21:28

Va kul att höra ! :) Drömmer själv att flytta ner litegrann när jag får barn. Nu ska jag in och läsa din blogg för det lät förbaskat spännande! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie Andersson - 4 december 2015 20:45

Australien är ju ett populärt resmål och nästan så långt bort ifrån Sverige som man kan komma. Jag har skrivit upp en lista med tips och saker man kan göra innan man hoppar på flyget !   Turistvisum: Ett turistvisum kostar inget och beställs hä...

Av Sofie Andersson - 4 december 2015 19:45


      Äntligen börjar det närma sig, som vi har längtat ! På måndag åker min sambo till Australien och jag åker ner den 15 december ! Vi ska fira jul där nere med hans familj, som vi inte har träffat på två år. Ska bli otroligt kul att träffa alla ...

Av Sofie Andersson - 28 juli 2015 22:04

Jag vill inte påstå att jag är en expert på långdistansförhållande, men jag har en del erfarenhet av det. Mitt nuvarande förhållande började med ett långdistansförhållande som varade i ett år. Efter att jag lämnat Australien träffades vi inte alls ...

Av Sofie Andersson - 25 juli 2015 11:22

<a href="

Av Sofie Andersson - 24 juli 2015 21:58


  När jag tackade "ja" till förslaget tänkte jag nog inte igenom det ordentligt. Min pappa fyller 60 nästa år och ville göra något med mig och min syster. Förrutom att resa någonstans så ska vi nästa år göra en Svensk halvklassiker! Det vill säga ...

Ovido - Quiz & Flashcards