Alla inlägg under juni 2015

Av Sofie Andersson - 28 juni 2015 19:17

I går natt drömde jag att min pojkvänn var otrogen mot mig, i vår säng, medan jag var i duschen.. När jag kom på dem grät jag och var jättearg.. Och när jag vaknade var jag fortfarande arg på honom, även fast jag visste att det bara var en dröm och att han i verkligheten inte hade gjort något fel. Fånigt nog tog det ett tag innan jag kunde förlåta honom för vad "han" gjort i min dröm hahaha!


Händer detta andra än mig?   

 

Av Sofie Andersson - 18 juni 2015 17:54

Då var biljetterna bokade! Den 15 December åker jag tillbaka till vad som känns som mitt andra hem. Men denna gången kommer det vara en helt annorlunda resa ! För det första ska jag bara stanna en månad, jag tänker inte jobba en ända dag, jag åker ner med min Aussie kille och kommer mestadels bo i hans föräldrars hus i Brisbane. Han åker ner en vecka innan mig och vi åker hem tillsammans den 15 Januari.


Vi ska resa runt och göra de saker jag inte hade råd med under min förra vistelse. Planen är att göra små utflykter när vi bor i Brisbane. Över helger/dagsutflykter skulle jag vilja åka till bla. Fraser Island, Byron Bay, Yamba...


Sen planerar vi åka på en längre roadtrip till bland annat Sydney, Melbourne och kanske Perth om kassan tillåter.     Det ska bli spännande att se städerna och kanske till och med få en känsla för var vi ska bo i framtiden.


Taggar till till denna Videon


Har någon tips på ställen man inte får missa?


Av Sofie Andersson - 15 juni 2015 20:56

Att ta med sig en Australienare hem

Efter att ha träffats i Australien och bott tillsammans i London har vi nu landat i Sverige (eller rättare sagt vid årsskiftet) ! Var måttligt nervös över hur han skulle reagera på den svenska kulturen, men som tur är trivs här. Jag tror att det har hjälpt mycket att han började på fotbollen (Aussie rules), där de lixom är ett  helt gäng Australienare som umgås och tränar tillsammans. Så han har ju en del av "hemma" här :) Och de flesta av dem är i samma situation som han själv, med svenska flickvänner i ett land långt hemmifrån. Jag tränar också Aussie rules och var med och bildade Sveriges första damlandslag. Än så länge är vi inte så många tjejer som spelar, är väl ca 17 stycken i hela landet haha, men vi jobbar på att utveckla sporten !


Här har de precis blivit nordiska mästare

Vi blev också nordiska mästare, så dubbel vinst för Sverige !!!

Ni kan ju skymta Turning torso i bakgrunden och se att vi spelade i Malmö !

Annars vet jag inte riktigt vad mer jag ska skriva....Ni kan ju kommentera om ni undrar något, eller hojta till om ni är i en liknande situation!

Ha det bra !

Av Sofie Andersson - 15 juni 2015 20:52

Sanningen om Australienare

Efter att jag spenderat ett år i Australien tänkte jag dela med mig av hur jag upplevde de australienska männen och slå hål på lite klyschor.


Såhär tänkte jag att den stereotypiska australienska mannen skulle vara:

  • Vältränad (Alla australienare skulle ha sixpack)
  • Solbränd och solblekt hår
  • Laid back
  • Surfare
  • Avslappnad klädstil, bär flippflops och boardies
  • SNYGGA badvakter/life guards

Jag kan ju direkt säga att bilden jag hade av australienska män sprack ganska snabbt. Självklart finns det ett fåtal män som stämmer in på beskrivningen, men de är väldigt sällsynta.


Jag började min resa med att jobba som au pair i Brisbane och det första som slog mig var att många australienare bar kostym och business outfits och jag saknade den avslappnade bilden jag hade av dem innan jag åkte dit. 

Dessutom är australienare överlag ganska överviktiga (massive downer I know) och försöker undvika solen i allra högsta grad, vilket leder till att många är ganska bleka.


Badvakterna då? De måste iallefall vara snygga??


 Bilden är tagen ifrån google


Nja, de är mest gamla gubbar med fåniga mössor.



Här kommer min uppfattning om de stereotypiska austrlienska männen


  • Gammaldags och sexistiska

- Kvinnor lagar mat och stannar hemma med barnen medans männen arbetar


- De tror inte att man klarar av att betala för sina egna drinkar/taxi/mat etc och blir extremt chockade när man säger att man kan betala för sig själv och erbjuder sig att betala för mannen också. (Dock säger många att det är     uppfriskande och kul att en tjej inte utnyttjar dem för pengar)

  • Business people

- Australienarena jobbar nog överlag mer än vad svenskar gör, det är långa arbetsdagar och de klär sig oftast lite mer propert på jobbet.

  • Festprissar                      

- Australienare festar överlag mer än vad svenskar gör. De konsumerar stora mängder alkohol, oftast öl, och även mycket droger. För många är det lika självklart att ta exctacy eller kokain när de går ut som att dricka alkohol. Att röka på är lika vanligt som att röka vanliga cigaretter. En sak jag lade märke till var att användandet av droger var minst lika vanligt i medel- och överklass som hos ungdomar. ´

  • Dåliga matvanor              

- Deras dåliga matvanor och stora sockerintag leder till att många är överviktiga. De brukar kalla sig själva Amerikaniserade, vilket är lite synd.

  • Öppna & välkommnande

- De har verkligen förmågan att få en att känna sig välkommen och en del av familjen. Träffar man människor ute på stan så är det inte ovanligt att man blir bjuden till deras BBQ eller fest till helgen. Både när det gäller familjefester och vanliga fester.

  • Artiga 

 - Jag kan inte nog understryka hur artiga australienare är. Om man råkar stöta till eller gå in i någon så ber de om ursäkt (även om det helt och hållet är ens eget fel) 


De som jag innan tänkte var "riktiga australienare" visar sig istället vara "bogans", dvs människor som går runt i flip flops, dricker öl och inte bryr sig om vad andra tycker om dem. Vilket jag tycker är charmigt och känns mer genuint.


Avslutningsvis får jag poängtera att alla australienare är olika och att detta bara är min tolkning av hur de är. Hoppas ni fann det intressant och att ni inte känner er allt för besvikna över min beskrivning. Jag har själv en australiensk pojkvän, så visst finns det härliga män down under ! 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards